Pricktest



Nyss hemkommen från besöket på Barnläkarmottagningen vid Odenplan. 

Barnläkaren resonerade som mig, att det förmodligen var mjölk som Jacklin reagerade på när hon fick utslag och rodnad av havregröten och inte av risgröten som är mjölkfri.
Gjorde ett pricktest för just mjölkallergi men resultatet var ganska svårtolkat. Hon har, liksom sin mamma, väldigt känslig hud och får rodnader för minsta lilla grej så den reaktion som dök upp kunde lika gärna bero på att en liten udd pressats mot huden.

Hursomhelst ska vi fortsätta ge henne mjölkfri kost eftersom det faktiskt fungerar och successivt ska vi introducera mjölk igen för att se vad som händer. Skulle Jacklin vara riktigt allergisk mot mjölk sa läkaren att hon skulle reagera på amningen också eftersom jag äter mjölkprodukter, och det gör hon inte.

Fick Nutramigen 2 med LGG (Lactobacillus GG) utskrivet, mjölkfri ersättning. Ska blandas i gröten eller ges på flaska för att öka hennes näringsintag. Men eftersom jag ammar fortfarande (vilket läkaren för övrigt var mycket förvånad över!) så känns det som att Jacklin kommer föredra tutte framför ersättning. På ett sätt vore det faktiskt skönt att fasa ut amningen mot ersättning och mat istället, på så sätt kan pappan ta över matningen mer. Fast amningen på natten blir jag väl aldrig av med ;) Hehehe.

Vällingen igår kväll floppade förresten, hon fick gröt istället och det gick minsann i. Två gånger inatt var hon upp och mumsade patte, inte farligt alls. Vid 05.30 var hon beredd att kliva upp för dagen och 06 klev pappan upp för att dra iväg på jobbet. Då lade jag över henne i våran säng. Efter att ha bökat runt lite grann somnade hon till sist på mage med sin mjuka hand mot min bröstkorg. Vi sov till 08. Härligt!

Kommentarer
Postat av: Emma Petersson

Har mailat dig precis på din andra blogg om mitt hår :-)

Vår minsta är ägg- och mjölkallergiker och vi körde med Nutra. Vet att det luktar vedervärdigt, men vad gör man inte för sina små?

Hon älskade den förutom att det inte blev bättre med kräkningarna efter en lång prövotid. Kör nu med Neocate och det funkar super! Bara ett tips!

2010-06-30 @ 15:55:03
Postat av: Emma

Glömde tillägga att hon reagerade jättetydligt med amningen med. Spydde som en tok, skrek jämt, hade ont i magen och gick inte upp alls som hon skulle. Så det behöver ju inte vara mjölkproteinallergi som hon har drabbats av heller. Vår lilla tjej är väldigt allergisk.

2010-06-30 @ 15:57:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0