Bad habits be gone!

Vad lätt det är att skapa vanor hos bäbisar! Men skapar man vanorna för sin egen skull eller för bäbisens?

När Jacklin var nyfödd tyckte jag att den enda amningspositionen som funkade för henne var när jag låg ner på sidan i sängen. Hela nätterna låg vi så, alla tre, raklånga och på högkant i en 120's säng. Jacklin åt och smaskade och somnade till slut. När hon somnat ordentlig lyfte jag över henne till hennes säng och hon sov vidare.
Jag fick ont i kroppen av att ligga stilla så länge, även om jag vissa gånger somnade ifrån jag med. Vi höll på på det här viset i några veckor, tänkte att det var så Jacklin ville ha det, tills hon en natt började protestera mot att ligga så nära mamma. Äta gick bra, men inte somna. Hon lärde sig att vifta med armarna och benen och en och annan snyting fick hon in. Med facit i hand tyckte jag nog att ligga ner och amma var himla skönt för då kunde jag somna till utan att det gjorde något.
Ska vi vara riktigt ärliga så somnade jag varje gång...

Jag insåg att det inte kunde fortsätta. Jag började sitta i soffan i vardagsrummet med nersläckta lampor. Och när hon somnat, försiktigt lägga henne i hennes säng. Det kändes som att man hade huvudrollen i en dålig skräckfilm.

Att hitta en tröttblek och rufsig halvnaken kvinna småsnarkandes med en högljutt sugandes bäbis i knät där i det becksvarta mörkret hade skrämt bort vilken inbrottstjuv som helst.

Jag gav upp även det efter ett tag och gick över till att sitta på sängkanten och amma. När hon ätit klart och känner sig mätt somnar hon lätt in och då är det ju bara att lyfta över henne till hennes säng. Jag har kommit underfund med att så här har hon varit ända från början.

När/om hon vaknar på natten för att äta somnar hon lätt om igen, men att få henne att somna på dagen och kvällsnattningen har inte varit det lättaste. Visst, hon somnar i babysittern när jag gungar den. I bärsjalen när jag går runt med henne i den. I barnvagnen när vi är ute och går. Men den gemensamma nämnaren är att hon då gungas till sömns, vilket alltså innebär att vi måste gunga henne till sömns på armen vid varje nattning. Det är ju inte hållbart i längden. Dessutom bryter tösen ut i smärre panik när vi äntligen vågar lägga ner henne i hennes säng, för tänk vad svårt det är för henne att somna om när det inte gungar något där i sängen. I början behövde hon ju inte det där gunget alls eftersom hon somnade bredvid mig i sängen, så den vanan är vi skyldiga till själva.
Igår tränade vi Jacklin på att somna i famnen utan armgunget, och det gick faktiskt ganska bra. Idag hoppas vi att det går ännu bättre!

Ja, och så det här med nappen då. Det var ett himla örs med att få henne att ta napp överhuvudtaget och eftersom den i många lägen får henne att sluta gnälla och skrika så ser vi än så länge napp som en god vana och inte en dålig. Men när det är dags att vänja henne av med den lär vi får ett helvete skulle jag tro.

Kommentarer
Postat av: linda brismark

jag hoppas att du kan hjälpa mig med denna fundering fast du har bytt blogg :) jag brukade fråga dig saker förr och tyckte alltid du gav mig svar :)



jag har beställt intensivtoningar från wella colortouch. en jätte bra tysksida. med färgnummer som egentligen bara gick att färga hos frisör här. men nu till självla frågan:



nu står de på bruksanvisnnigen (och jag själv vet) att de behövs ett väte/hydrogen. men jag hittade inte de på deras hemsida. jag ska ha väte 1,9 % hur får jag tag i detta? vanliga intensivtoningars väte som man köper i butik, kan jag använda dom tillsammans med min wella toning, eller blir de fel, måste de vara av samma märke? vad har dom för procent?



jag hoppas att du kan hjälpa mig. och så vill jag även passa på att gratta till bebisen. hoppas ni mår bra.



kramar linda

2010-05-11 @ 21:31:12
Postat av: Anna-Karin

Hej Linda!



Väteperoxid finns vad jag vet enbart att köpa via frisörgrossister. Och för att handla hos en grossist måste man handla via en salong. Du kan ju även kolla igenom de grossister som finns listade på den här sidan:

http://www.grossist.se/register/1/10/bransch/frisor



De intensivtoningar som finns att köpa i butik har 1,9 %-ig väteperoxid, men var försiktig. Det finns intensivtoningar som blandas med 3 %-ig och det ljusar ju upp mer.



Det behöver inte vara av samma märke som färgmassan, men det är det optimala eftersom de är anpassade till varandra.



MVH



Anna-Karin

2010-05-11 @ 22:30:22
URL: http://blog.frisorska.se/
Postat av: linda

du är fantastisk. ger alltid bra svar :D haha. men jag är en petnoga så skulle du tänka dig att kunna nämna nån toning med JUST 1,9 % vore min sista önskan :D tack snälla du

2010-05-11 @ 23:29:13
Postat av: Anna-Karin

Linda:



Jag har ingen direkt koll på vad butikerna säljer för slags intensivtoningar, men de där det inte nämns något om att det ljusar upp håret bör det ju per automatik blandas med 1,9 %-ig väteperoxid.

Håll Dig gärna till Wella-produkter, eftersom nu när jag tänker efter så finns det märken som blandar sina intensivtoningar med 3 %-ig enbart, och det blir för starkt för Wellas Color Touch.



MVH



Anna-Karin

2010-05-17 @ 07:45:13
URL: http://jacklinochmamman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0