Färdigt med att sova middag 2 gånger?

Igår kväll somnade Jacklin själv i sin säng kl. 20 och sov gott till 05.15. Vi gjorde ett tappert försök att få henne att somna om men det gick inte. Vi klev upp och hon fick frukost, bra mycket tidigare än vanligt. Hon fick sova sin första tupplur lite tidigare pga detta. Kl. 09 närmare bestämt och hon sov i lite mer än två timmar. Hon fick lunch och efter det drog vi iväg en sväng hon och jag. Jag uträttade lite ärenden och Jacklin låg i vagnen och såg allmänt sur ut. Till och med en förbipasserande frågade om hon brukar vara så seriös för han fick bara onda ögat när han försökte lattja med henne. Jo, hon är nog en smula svårflirtad medgav jag. En mer exakt beskrivning av dagens humör skulle vara "surkart".

Hon fick mellis i vagnen och hon såg relativt trött och mör ut när vi var hemma igen vid kl. 14.30 så jag försökte lägga henne då. Stört omöjligt! I en halvtimme försökte jag men hon ville inte sova. Lika bra att ta upp henne då tänkte jag och det började närma sig middag. Hon brukar få det vid kl. 15.30 ungefär. Nu är klockan strax efter 17 och hon har fortfarande bara sovit en gång idag. Övertrött är bara förnamnet, men nog är det väl en dålig idé att lägga henne nu om hon ska läggas för natten vid 20?

Är det ok för henne att bara sova middag en gång om dagen nu? Är hon mogen för det? Är det dumt att låta barnen sova middag efter kl. 15 som en del säger?

Imorgon kanske vi ska försöka flytta fram tuppluren till kl. 12, alltså efter lunch. Sover hon två timmar då är vi ju framme vid en bra tidpunkt för mellis.

Kommentarer
Postat av: Milla

Det kan ju vara lite olika från dag till dag med sovtider. Vi försöker få Elton att sova vid 14 också, men ibland om vi är ute på något kan det hända att klockan hinner bli 16 innan han somnar och det har aldrig stört nattningen sedan vid 20. :)

2010-11-19 @ 19:27:52
URL: http://mammami.se
Postat av: Ella

DET har jag också sagt till dagispersonalen. Jag anser att mina barn har feber o det är värt o ringa mig om dom har 38 grader eller/och om dom är märkbart trötta. En unge med feber som inte lider av det, kan vara på dagis om man frågar mig. Men vi delar inte samma uppfattning och har inte gjort under flera år. Därav flytt till Järvsö eftersom det är minst ett års väntetid på nya dagisplatser i Färila, o vem kan ta in mina 4 barn på samma gång?

2010-11-19 @ 19:30:07
URL: http://rockmjukis.se
Postat av: Milla

Sv; Ja det är likadant med mig. Jag oroar mig för de övernaturliga sakerna istället för inbrottstjuvar! Man kan ju känna sig lite säker från tjuvar om man låst dörren, men hur gör man med spökena? ;)

2010-11-20 @ 13:03:39
URL: http://mammami.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0