Overallpremiär

Hittills har det varit så milt väder att Jacklin klarat sig ypperligt med fleecejacka, skaljacka och överdragsbyxor. Och mössa och vantar förstås. Jag har frågat på förskolan vad de anser är lämplig klädsel när det är sånt väder och de har tyckt att ovan nämnda dress duger tills det blir nollgradigt. Varför inte fråga de som jobbar med barnen i alla sorts väder om man har lite svårt att kunna avgöra själv liksom?
Jag tror att man har en tendens att klä på alldeles för mycket så att det blir för varmt sedan när de är ute och leker. För de står ju inte bara rakt upp och ner ute i flera timmar, de rör ju på sig. Om Jacklin står stilla i mer än en minut när hon är ute kan man snabbt konstatera att hon är sjuk.

Jag har tidigare skrivit om föräldrar som tänkt knas med kläder till barnen, då var det högsommar, och nu har jag ett till exempel. Vid hämtningen för kanske 3 veckor sedan var det väldigt varmt väder ute, jag tror att jag inte ens hade någon jacka på mig, bara en tjockare luvtröja. Vinterskor hade jag inte börjat med heller. Sprang på en mamma som också hämtade sitt barn, hon hade träningsskor, kavaj och ja, vanliga kläder, alltså ingen ytterjacka hon heller. Hennes barn däremot hade vinteroverall, vinterkängor, tjock mössa, handskar och när hon satte henne/honom i vagnen lade hon över en dubbelvikt fleecepläd över hela barnet så bara huvudet stack upp! Hur tänker man då?? Barnet må vara en fryslort, men vid den tiden är barnen på alla avdelningar ute och leker. Jag tror knappast han/hon var frusen när mamman kom och hämtade. Jacklin hade till exempel bara skaljackan på, inga vantar, ingen mössa, inga överdragsbyxor, och hon var nästintill svettig.

Fast nu ska inte jag vara den som är den, jag vet hur envisa barn kan vara. Hehe. Det finns ju en möjlighet att barnet vägrar gå med på att gå hem utan just handskar, tjock mössa, overall och hela fadderullan. Det kan ju ha blivit en grej som med frukten som Jacklin MÅSTE ha i vagnen på väg hem annars blir hon helt vansinnig.

Nu på morgonen var det strax över 1 plusgrad och frost ute, så det fick bli overallpremiär idag. Hade köpte en snygg overall på H&M för en rätt så billig peng (jämfört med vissa andra märken) som jag tyckte skulle passa bra på förskolan. Är den någotsånär billig så gör det inte så mycket om den blir lite sliten menar jag. Efter köpet läste jag om ett stort overalltest som Testfakta hade gjort, H&M-overallen blev näst bäst, efter den dyraste från Reima. Yes! Vilket klipp! Funderar nästan på att köpa fler av den i större storlekar när den nu är så bra.

Jacklins overall från H&M


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0