Val av ytterkläder till sitt barn

Jag har läst överallt om hur folk funderar över vilka ytterkläder man ska köpa till sina barn för att täcka upp hela registret på slaskigt/varmt/blött/blåsigt/kallt vår-, sommar- och höstväder. Skaljackor, överdragsbyxor, fleecetröjor, regnställ, fleeceoveraller, galonoveraller. Den förstagångsförälder som är ute och ska handla ytterkläder till sitt barn, om du vet vad hälften av detta överhuvudtaget ÄR för något, räck upp en hand. Jag räcker inte upp min kan jag säga. Vilken djungel! Men vilken tur att jag har vänner som är mer bevandrade när det gäller just detta, och glöm inte bort att fråga mammorna som står och rafsar bland ytterkläderna i butikerna! De har nog ett och annat tips att bjuda på de med!

Jag har i alla fall fått rådet att köpa ytterkläder i en storlek större så hon kan använda dem hela våren och hela hösten. Förhoppningsvis hela nästa vår också, men vid det laget kanske det är dags att införskaffa nytt, inte pga av storleken utan pga slitage. Så, storlek 92 alltså. Check.

Skaljacka, vad är det för nåt då? Jo, en vind- och vattentät jacka. Kalla dagar kan man ha en fleecetröja under. Tillhörande byxor = överdragsbyxor. Samma där, vind- och vattentätt ska det vara. Gärna en snodd att sätta under foten. Fleeceoverall är visst helt onödigt om man köper skaljacka och överdragsbyxor.
Regnställ = galonisar, tvådelat eller hela overaller. Ofodrat eller varmfodrat.

Här kommer tipset från mamman bland jackorna: Skaljacka på, överdragsbyxor på, längre än en kvart i en vattenpöl? På med galonisar. Tillhörande galonjacka är onödigt dels för att det blir jättevarmt och dels för att galonbrallorna täcker ända upp till armhålorna.

Sådär ja, lite klokare är jag nu. Handlat har jag gjort också. Det blev skaljacka, överdragsbyxor, galonisar och en fleecetröja. Tyvärr har jag ingen bild på fleecetröjan. Allt är köpt på Lindex.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0