Mystjejen våran

Hon har blivit så himla go och rar våran tös. Hon älskar att kramas och gosas.

Har sin speciella rutin vid läggdags då hon vinkar till pappan och ger slängpussar innan sovrumsdörren stängs
.

Varje morgon vaknar hon med ett stort leende bakom nappen och så tjoar hon glatt och hoppar på oss, främst mig. Morgonen är den bästa tiden med henne faktiskt, det är det som drar mig upp ur sängen fastän jag är trött så jag nästan känner mig svimfärdig. 

Vi ser också att hon är en social liten tjej. Hon har inga problem med att gå fram till främmande människor och leka med andra barn. Hon har ju så mycket spring i kroppen så hon kan knappt sitta stilla. Skulle vi inte ge henne något att leka med under tiden skulle hon inte få i sig mycket när det är matdags till exempel.

Dock går det långsamt med att lära henne att äta själv. Eller ja, hon har lärt sig att inte tippa skeden upp och ner förrän den är precis intill munnen, men kladdig mat får hon inte äta själv ännu. Jag vet, skäms på mig, det är ju bara att försöka blunda för allt klet och sätta på henne det långärmade förklädet från IKEA så hon inte kladdar ner sig själv så mycket. Makaroner och köttbullar och annan mat som inte är kladdig får hon äta själv såklart, men hon är inte så jätteförtjust i sådan mat än. Det får gärna vara slät mat, då äter hon mängder. Annars pillar hon väldigt i maten, och spottar ut. Fast att ge henne en hel banan, äpple eller päron funkar klockrent. Komplicerade klubben, here we come.

Det är helt otroligt hur hennes balans blivit så mycket bättre, vi behöver inte kolla henne hela tiden och det är skönt. All klättring i soffan och bus med pappan där han skjutsar henne på bilen så de flyger fram här hemma är helt klart en bidragande del till det.

Hon växer upp framför våra ögon, och på ett sätt ser jag så mycket fram emot att se henne utvecklas. Men på ett sätt önskar jag också att hon alltid var i den här åldern för hon är helt underbar precis som hon är nu.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0