Lite ditt och datt

Jag tror jag har glömt att säga att vi varit på 18-månaderskontroll på BVC. Det vägdes, mättes, vaccinerades och så gjordes en utvecklingsbedömning. Hon väger nu 11,770 gram, är 86 cm lång och mäter 49 cm runt huvudet. Allt följer kurvorna hur fint som helst. Hon fick spruta mot mässling, påssjuka och röda hund, i armen denna gång, och den tyckte Jacklin var hemsk. Nu 1,5 vecka efteråt har hon fortfarande blåmärke efter där BVC-tanten satte sprutan. Stackars liten.
Hon har haft lite feber nu i dagarna, mest igår, men annars har hon inte haft några jobbiga effekter efter den här vaccinationen. Det är tydligen ett "levande vaccin" som betyder att det tar mellan 5-15 dagar innan det visar några eventuella sjukdomssymptom, i detta fall feber, hängighet, ont i kroppen och utslag som mässling. Vi hoppas att det inte blir mer än den feber som hon haft.

Hon staplade klossarna perfekt, hämtade en traktor till mig, ritade en fin teckning. När BVC-tanten frågade om hon kan några ord, mellan 8-10 st så svarade jag nej. För vi tycker inte att hon kan prata så mycket, men förstår desto mer. Men när vi ändå satt och räknade upp vad hon kan orden till så kan hon ju till och med fler än 10! Tack, titta, hej, hej då, mamma, pappa, där, nenne (napp), lälle (välling), tutte, huhu (hund), ja, nej. 

En lustig fråga var om hon kan gå utan stöd ännu. Frågan i sig kanske inte är så lustig, men Jacklin sprang faktiskt in själv i undersökningsrummet när tanten kom ut och ropade upp våra namn.

Häromdagen fick Jacklin vara med och laga maten här hemma. Det blev pannkakor och Jacklin fick först röra ihop äggen och sedan hålla i decilitermåttet medans jag hällde upp mjölk och mjöl så att hon fick hälla i det i bunken. Vispa samma smeten tyckte hon var roligt, men roligast var nog att svinga med sleven så att det gick vågor i bunken.


Betyget för pannkakorna som hon fick vara med och laga?

Toppbetyg! 


Hon smaskade i sig 1,5 pannkaka med lingonsylt, och då hade hon ändå ätit en nektarin och en macka precis innan. Jag vill tillägga att hon brukar äta högst en halv pannkaka i vanliga fall, och det utan att ha ätit något innan.

Igår hade förskolan stängt för planeringsdag så vi passade på att göra något roligt bara hon och jag. Vi gick till simhallen och hade hela plaskpoolen för oss själva. Jacklin tyckte det var helt otroligt roligt att stå och kika på motionssimmarna och personalen som gick förbi med jämna mellanrum. Plaska med vatten hur mycket hon ville, ja hon var i paradiset helt enkelt. Efter 1,5 timme tyckte jag att det var dags att ta våra russinkroppar och kliva upp. Självklart blev det en liten fruktstund i foajén innan vi drog oss hemåt. Efter lunchen så var det dags för middagsvila, jag behöver nog inte säga att jag också somnade va?

Idag har vi haft en riktig slappardag hela familjen med bara en massa mys. Vi sov till exempel middag ihop alla tre, hur skönt som helst. Och badat har lilltussen gjort också, det är ju det bästa hon vet.




Kommentarer
Postat av: Mamma-Mia

Sv: Hej! vad kul att du tycker det!! :)Men har ni planer på att flytta upp alltså? Har ni hittat något ställe eller är det bara drömmar än så länge? Kram

2011-09-13 @ 22:29:43
URL: http://mamma-miamaria.blogspot.com
Postat av: Mamma Mia

Ligger huset i Ljusdal? Vad spännande! Men kök och badrum kostar ju en slant så jag förstår att ni avvaktar. Även körkort kan ju kosta det också. Jag har sparat ditt nummer. Du får gärna komma och hälsa på men lägenheten är väldigt ogästvänlig just nu. Det ser ut som ett lager. Så om du hellre vill mötas någonstans för en fika eller promenad så funkar det för mig på dagarna nästa vecka. Kram

2011-09-16 @ 11:17:32
URL: http://mamma-miamaria.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0