Natten, sömnen och kossamuuu

Jacklin somnade kl 19 igår, rätt upp och ner i mitt knä bara sådär, utan godnattsaga, utan godnattvisa. Det var bara att lägga ner henne i sängen. Det kändes ganska puckat att först klaga över att jag inte får sova och sedan sitta uppe och glo på nåt trams på tv tills det liksom ska bli legitimt att gå och lägga sig en fredagskväll. Så kl 20 hade jag borstat tänderna och svidat om till pyjamas och gick och la mig jag med.

Kl 22 vaknade tösa och fick en alvedon, när hon inte kunde somna om i sin säng fick hon komma och gosa ner sig i sängen bredvid mig. Hon sov som en stock, jag med.
02.30 kom den där enmanshowen i två timmar som Jacklin envist kör varje natt, som att hon på riktigt väntar sig stående ovationer för alla krypställningar, kuddbökningar, handklappningar och bodyslams hon kan göra. Icke. Till slut får man ligga och hålla om henne med båda armarna för att hennes överskottsenergi ska sluta studsa ut i hennes lemmar och hon äntligen ska kunna somna. Ja, efter att hon fått alvedon nummer två den natten.

07.41 visade klockan när lilla fröken satte sig upp med ett glädjetjut över att se att hon vaknade bredvid mig. Hon bodyslammade mig ett par gånger, drog i mina ögonfransar och tryckte handflatorna i mina ögon. Aj. Hon kan det där med att sparka morsan ur sängen. Okej, det plus det minus dethär...mummel...mummel, 10 timmars sömn inatt!! Mycket behagligt måste jag säga.

Nu har vi alltså varit uppe och härjat ett tag, och Jacklin ligger i min famn och myser. Hon ska nog sova snart. De sänder skidåkning från Kuusamo, Finland. Varje gång de säger Kuusamo låter det som kossamuuu och Jacklin vänder huvudet mot tv'n och undrar vad det var som lät.
Det här påminner lite om de första veckorna vi hade våran söta lilla tjej hos oss och hon ännu inte fått fason på det här med dygnsrytmen. Hon var vaken på nätterna och vi satt uppe med henne båda två. En natt var det OS-invigning klockan 03, perfekt, tänkte vi som trodde oss veta att då var hon vaken och vi äntligen hade nåt vettigt att titta på. Vem sov under hela invigningen? Jo, Jacklin. I famnen på mig, precis som hon ligger och sover i min famn nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0