För exakt 1 år sedan - Del 3

Förmiddag blev eftermiddag. Telefonen gick varm, jag pratade med både mamma och mina systrar flera gånger. De var väldigt nyfikna på hur allt gick och jag tyckte att det gick ganska bra ändå. Det fascinerade mig hur det kunde göra så förbaskat ont precis när värken kom, stegrade sig och till sist ebbade ut till att det inte kändes ett dugg mellan värkarna. Att sitta ner gick inte, jag vankade runt hemma i lägenheten och det gjorde pappan ännu nervösare. 
Jag minns att min storasyster vid ett tillfälle sa att hon tyckte att jag verkade så lugn, och min förklaring var att det ju inte fanns något att hetsa upp sig över, det går som det går. Vi får ta det som det kommer.
När jag senare pratade med lillasyster fick jag under det 10 minuter långa samtalet 3 värkar och hade hemskt svårt att prata. Såklart gick bongotrummorna till storasyster som slängde sig på telefonen och sa att nu måste du nog ta och åka in snart!

Klockan 15 ringde jag till förlossningen igen, talade om att värkarna nu kom med 4 minuters mellanrum och fick grönt ljus att åka in. 

Vi hade sedan länge packat klart BB-väskan och det var bara att ringa taxi för att ta oss till Karolinska i Solna. Innan taxin kom stod jag och höll i mig i dörrposten medans värkarna slet i min kropp. De kom tätt nu, och det gjorde skitont. När vi väl satt i taxin lugnade värkarna ner sig både i intensitet och i täthet, skönt med lite vila. Passade på att slänga iväg sms till vänner och talade om att vi nu var på väg till förlossningen. Jag hade nu haft värkar i 13 timmar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0