För exakt 1 år sedan - Del 5

Klockan var i runda slängar 17 och jag flåsade mig igenom två värkar i korridoren på förlossningen innan vi kom fram till vårt rum. Vårt rum låg närmast. Vid förfrågan om jag ville ha bedövning nästan skrek jag fram att jag var beredd att ta allt de hade. Ryggbedövning skulle beställas så fort vi kommit i ordning i rummet. Ett hiskeligt stort nattlinne på. Skulle jag behålla något på under? Skulle jag vara näck? Ingen sa nåt så jag försökte sätta på mig nattlinnet med underkläderna på. Blev tillsagd att jag ju måste klä av mig trosor och bh, trosorna för att jag skulle få såna där sexiga nättrosor och bh'n för att "bäbisen kommer ju att läggas upp på ditt bröst och då kommer det bli lite kladdigt". Det kändes overkligt att vi faktiskt var inne och födde barn, men först skulle jag tydligen kissa. Lycka till...känslan var att ha fått en kokosnöt uppkörd mellan benen.

Pappan hängde med på toa, han såg lite skräckslagen ut, själv kände jag mig konstigt full och fnittrig.

Inne på rummet igen fick jag lägga mig på sängen, värkarna var förjävliga mot mig. Vattnet togs, det var lite mekoniumfärgat men det var inget att oroa sig för. Det blev ännu värre. Lustgasen blev min vän och jag skrek i masken när jag trodde att kroppen på riktigt höll på att slitas itu. Mitt i allt kaos med kanyler och dropp kommer narkosläkaren in som ska sätta ryggbedövningen. Jag jublade inombords och gjorde precis som hon sa, låg så stilla jag kunde och sa till när det kom en värk. Plötsligt känner jag att jag måste spy. Nu! Det tog en evighet innan spypåsen hade rotats fram, upp kom korven och fantan. Sköterskan förklarade för pappan att jag nog andats in för mycket lustgas och att det var därför jag kräktes, hon kunde inte ha haft mer fel. Jag mådde toppen av lustgasen.

10 minuter gick och successivt planade smärtan ut till ingenting och jag var som i himlen. Klockan var nu ungefär 19.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0