Övergångar

När vi räknade lite snabbt på hur mycket burkar det blir efter 2 veckor, och vi kom upp i ungefär 80 burkar  i månaden (!!!) så kände vi båda att nu får det vara nog med burkmaten. Jag kan säga som så att många av burkarna kostar i runda slängar 13-14 kr st, huuu, vilka pengar! Hon är så stor nu att hon kan äta samma mat som vi, mindre kryddad såklart, så nu har vi börjat övergången till vanlig mat.

Så länge maten inte mixad till puré verkar det gå bra. Det ska vara rejäla bitar som hon kan plocka i sig själv. Puré förväntar hon sig ska smaka burkmat och när det inte gör det så spottar hon bara ut. I dag till exempel gjorde jag rotmos att ha till fläskkotletten som hon fick till lunch. Moset åt hon inte alls av men halva kotletten fick hon i sig hur lätt som helst, riven i små remsor tuggade och svalde hon det med lite majs, ärtor och gurka. Hon är även långt mer intresserad av färsk frukt än fruktpuré så det här känns bra.

Köttbullarna som hon fick häromdagen fick högsta betyg då hon fick i sig hela 5 st. 3 av sina egna och 2 tiggde hon från min tallrik. Det var färdigköpta köttbullar från Felix, små delikatessköttbullar (vi köper inga andra) som jag kryddade lite extra med vitlökspulver, paprikapulver och basilika. Supergoda blev de. Tillsammans med spagetti, ärtor, majs och broccoli blev det en riktig festmåltid. Det ser så roligt ut när hon stoppat en bunt spagetti i munnen så att det sticker ut en lång bit ur mungipan, och så försöker hon suga i sig den a'la Lady och Lufsen.

Idag blir det korvstroganoff och ris, kanske att hon får bara korv och ris, skippa såsen liksom. Grönsaker till.

Ytterligare en övergång är att ta tag i det här med att få henne att somna själv. Att hon är beroende av att jag vaggar henne till sömns i famnen är på väg att gå åt skogen helt nu. Pappan får knappt röra henne när det närmar sig nattning, och de eviga löprundorna mellan vardagsrummet och hennes rum för att hon vaknar hela tiden tar kol på min och pappans relation till varandra. Nuförtiden slutar det med att jag ger upp och går och lägger mig med henne bredvid i vår säng.
Vi tror båda att det är viktigare än någonsin att hon lär sig söva sig själv nu, speciellt som vi kommer skicka in ansökan om dagisplats fr.o.m 4 april. Att en dagisfröken ska sitta och vagga henne till sömns när det är dags för middagsluren går bara inte.
Det handlar inte om någon 5-minutersmetod eller att hon ska lämnas i sitt rum och somna helt själv, hon får gosas i famnen när hon är trött och klipper med ögonen. När hon är snudd på att somna stoppar vi ner henne i hennes säng där hon ev. får trilskas lite medans vi fortfarande sitter bredvid och klappar på henne och håller handen osv tills hon somnat. Att tjoffa ner henne i sängen bara sådär funkar inte.
Hoppas vi orkar härda ut den här gången...

Kommentarer
Postat av: Edit

Håll ut! Jag hejjar på er som vanligt!

2011-02-21 @ 20:37:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0