Matlagningsförsök, tagning 2.

Hemlagad mat har inte varit Jackies grej tidigare, mest pga konsistensen tror jag, och smaken. Smaken påverkades ganska rejält av att vi enligt rekommendationer tillsatte Nutramigen i maten, det gör vi inte om.

Nu är hon ett riktigt matvrak och äter i stort sett allt. Nu när hon börjar närma sig 1 år också, och därmed kan äta samma mat som vi, så känns det som att det är dags att börja introducera hemlagad mat igen. Vi behöver inte utesluta mjölk heller, och det gör att det känns tusen gånger lättare. Det gäller bara att ha lite tålamod.

Okej. Kyckling. De finaste bitarna från bröstfilé slängde jag ner i en kastrull med smör, vitlökspulver, vitpeppar och paprikapulver. Stekte på det runtom och sedan hällde jag på vatten. 2 dl kanske? Det fick koka några minuter, tills det var genomkokt alltså. Jag finfördelade ingenting innan. Det smakade gudomligt och ramlade isär fint när jag tog upp bitarna ur buljongen, vilken jag använde i currysåsen tillsammans med smör, mjölk, mjöl och lite grädde. Ja, och så curry förstås. Det blev jättebra smak på såsen. Ris till. 

Smakprov.

Konsistensen var tydligen för tjock så jag rörde i lite vatten så att det blev såsigare. Det gick bättre, men riset och kyckligbitarna spottade hon ut efter att hon sugit i sig vätskan ur tuggorna.
Slängde ner de två portionerna som jag gjorde i mixern och tömde på vatten. Bzzzzzz!! Soppa! Sablar. I med gegget i en kastrull och pudra Maizena. Jahopp, samma konsistens som 6-månadersburkarna då, det som vi skulle försöka komma ifrån.
Hade jag kommit så här långt skulle jag minsann inte kasta bort maten, och det såg nästan ut som att Jackie tyckte synd om mig för att jag slitit så, så hon åt upp, men inte utan att visa missnöje ett par gånger.

Ingen direkt flopp, men verkligen ingen hit.

Som plåster på såren har Jacklin tränat massor på att gå själv idag, vid ett tillfälle tog hon hela 11 steg! Duktig kicka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0